? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday, April 5, 2009

Kawalan pembelajaran secara atas talian

Ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada saya :

1- Sifat ingin mencuba dan meneroka

Saya selalu mempunyai perasaan ingin tahu tentang perkara-perkara baru yang saya tak tahu. Saya tidak mahu ketinggalan dengan ilmu-ilmu semasa yang memerlukan kemahiran untuk mempelajarinya. Pembelajaran secara atas talian juga merupakan perkara baru bagi saya. Pembelajaran atas talian ini menarik minat saya untuk mempelajari sesuatu yang baru.

2- Cepat belajar

Saya juga seorang yang cepat belajar dengan syarat rajin dan bersungguh-sungguh. Sekiranya saya menekuni sesuatu kerja, pasti saya akan dapat menghasilkan sesuatu yang baik. Pembelajaran atas talian ini memberi kemudahan pada saya untuk berhubung dengan pensyarah dan berkongsi maklumat dengan kawan-kawan lain walaupun tidak bertemu muka.Penggunaan Moodle ini memberi peluang kepada saya untuk cepat belajar.Persoalan-persoalan yang timbul selepas waktu kelas boleh saya salurkan di Adec. Ini memudahkan saya mendapatkan maklumat dengan cepat.

Bahan yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya pelajar boleh mengawal pembelajaran secara atas talian ialah :

1- Nota-nota kuliah yang akan diajar di dalam kelas boleh disediakan oleh pensyarah terlebih dahulu di dalam Moodle(pembelajaran atas talian yang digunakan). Dengan itu, pelajar boleh terlebih dahulu membaca nota tersebut sebelum kelas bermula dan ini lebih memudahkan pelajar untuk cepat faham tentang pelajaran yang diajar.

2- Software-software yang bermanfaat kepada pelajar boleh diletakkan oleh pensyarah dalam Moodle dan pelajar boleh download software tersebut dengan mudah.

3- Maklumat-maklumat yang berguna seperti laman web-laman web yang berkait dengan subjek yang diajar oleh pensyarah supaya pelajar boleh mendapatkan maklumat-maklumat tambahan bagi mengukuhkan lagi penguasaan pelajar terhadap sesuatu ilmu yang dipelajarinya.

4- Setiap tajuk pengajaran yang diajar dalam kelas boleh dibuat rumusan secara keseluruhan oleh pensyarah dalam Moodle selepas pengajaran setiap tajuk selesai.

Perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian :

1. Memberi galakan secara lisan kepada pelajar supaya sentiasa menggunakan dan memanfaatkan kaedah pembelajaran secara atas talian.

2. Memberi peluang kepada pelajar untuk mencadangkan kaedah-kaedah dan pendekatan-pendekatan pengajaran yang disukai tanpa guru mengetahui siapa yang memberi cadangan tersebut.

3. Sentiasa memantau pelajar terhadap penggunaan pembelajaran secara atas talian dan memberi markah kepada setiap penggunaannya agar pelajar menjadi lebih bersemangat untuk menggunakannya.

0 comments: